Výživa mladých hráčů podle Stloukala? Lékařka řadu jeho názorů vyvrací

Foto: Pavel Mazáč, iSport.cz

30. června 15:20

hokej.cz

Vzhledem k dotazům rodičů a kritickým připomínkám odborníků požádala trenérská komise Českého hokeje MUDr. Marii Skalskou z Centra sportovní medicíny o vyjádření k názorům na stravování mladých sportovců, které prezentoval v uniklé nahrávce trenér dorostu Techniky Brno Martin Stloukal.

partneři českého hokeje

Výhrady odborníků směřovaly zejména k těm pasážím jeho vystoupení, které se týkají přehlížení projevů bolesti, doporučeného dávkování vitamínu C, dělené stravy nebo vyloučení některých potravin z jídelníčku.

„Bolest, zejména chronická, může i v dorosteneckém věku signalizovat závažnější poškození kosterně svalového aparátu a ignorování jejích příznaků může vést až k předčasnému ukončení kariéry,“ uvedla MUDr. Marie Skalská. „Riziková přitom může být jak nadměrná zátěž bez odpovídající regenerace, tak skokové navýšení zátěže.“

Jako příklad dopadů nadměrné zátěže zmínila Osgood-Schlatterovu nemoc, aseptickou nekrózu úponu čtyřhlavého stehenního svalu na přední části kolenní kosti, která je typická pro sportovce mezi deseti až patnácti lety a jejímž charakteristickým projevem je bolest kolene. Nadměrná či skokově navýšená zátěž významně zvyšuje i riziko únavových zlomenin, k nimž dochází nejčastěji na lýtkové či stehenní kosti nebo na kůstkách zánártních.

Další výhrady se vztahovaly k doporučení, aby mladí sportovci požívali na lačno zvýšené dávky vitamínu C. „V takovém případě hrozí podráždění žaludku a vznik žaludečních potíží,“ varovala Skalská. Doporučená denní dávka vitamínu C pro jedince ve věku 14 až 18 let je 75 mg, přičemž při pestrém jídelníčku s dostatkem ovoce a zeleniny je pokryta z přirozených zdrojů.

Při dávce kolem 1 g se pravděpodobně vstřebá pouze padesát procent přijatého vitamínu a zbytek se vyloučí s močí. „U hokejistů, kteří sportují v uzavřených prostorách, bych uvažovala spíše o doplnění vitamínu D a omega-3 mastných kyselin, případně zinku,“ dodala Skalská.

„Dělená strava nemá v tomto případě fyziologické opodstatnění,“ vyjádřila se k jinému doporučení. „Naopak, u mladých sportovců je žádoucí, aby jídlo zahrnovalo jak sacharidy obsažené v přílohách, tak bílkovinu v mase, mléku, mléčných výrobcích a rostlinných potravinách.“ Bílkoviny je třeba vynechat pouze během sportovního výkonu, kdy by trávení bylo příliš náročné a kdy je třeba doplňovat zejména sacharidy.

„U mladých sportovců je žádoucí, aby jídlo zahrnovalo jak sacharidy obsažené v přílohách, tak bílkovinu v mase, mléku, mléčných výrobcích a rostlinných potravinách.“

Pokud bude k obědu či večeři maso bez přílohy, hráči bude chybět zdroj pro tvorbu svalového glykogenu, který se tvoří ze sacharidů, a důsledkem budou únava a zhoršená regenerace, stejně jako opožděné reakce. Při zachování stejného energetického příjmu navíc ke snížení hmotnosti pouhým oddělením potravin nedojde. Chceme-li, aby hráč zredukoval hmotnost, je nejlepší snížit celkový energetický příjem a upravit rozložení makroživin.

Skalská nesouhlasí ani s úplným vyřazením některých potravin – jako brambor, libového vepřového masa nebo polévek – z jídelníčku. „Brambory jsou zdrojem sacharidů a jsou-li krátce skladované, slouží i jako zdroj vitamínu C, nevidím proto důvod, proč je vynechávat,“ uvedla mimo jiné.

„A při intenzivní tréninkové přípravě bych do jídelníčku rozhodně zařazovala také polévky. Zejména vývary jsou skvělou výživou pro střevní mikrobiota.“ Podpořila naopak důraz na využití tvarohu, který je vynikajícím zdrojem bílkovin a je-li konzumován večer po zátěži, podporuje tvorbu a reparaci svalové tkáně.

Do předtréninkových svačin navrhla doplnit jogurty, cereálie s mlékem, pečivo s tvarohovou pomazánkou, ovoce a ovocná smoothie nebo těstovinové saláty, přičemž jako základ pitného režimu doporučila neperlivou vodu, protože sycené vody mohou maskovat pocit žízně. V případě nápoje Cola-Zero zdůraznila, že neobsahuje cukr a nemůže tedy fungovat jako zdroj „rychlé energie“, kvůli přítomnosti fosfátů však může při častém požívání vést až k narušení kvality kostní hmoty.

MUDr. Marie Skalská vystudovala lékařskou fakultu Univerzity Karlovy. Pracovala na klinice kardiologie IKEM a v Institutu sportovní medicíny, v současné době se v Centru sportovní medicíny věnuje preventivní medicíně, fyziologii zátěže a problematice výživy. Centrum sportovní medicíny spolupracuje mimo jiné s olympijskou vítězkou, snowboardistkou Evou Samkovou, olympijským medailistou a trojnásobným mistrem světa, kajakářem Josefem Dostálem nebo s beachvolejbalistkami Markétou Slukovou a Barborou Hermannovou.

Na Fakultě tělesné výchovy a sportu Univerzity Karlovy přednáší Skalská interní medicínu, problematiku výživy a aktivního životní stylu. S Českým hokejem spolupracuje na seriálu videí, věnovaných výživě mladých sportovců v rámci projektu „Pojď hrát hokej“ a na seminářích „Role rodičů ve výchově sportovce“ pro rodiče a trenéry mladých hokejistů.

Doslovný přepis proslovu Martina Stloukala

Skončil, vyhazuju ho! Druhou věc, která mě nasrala, bylo to, že mně zavolala jeho matka. Pánové, já vám na to seru! Nebudu se bavit s vašima matkama! Ani s jednou! Hokej hrajete vy! Žádná matka mně nic nebude volat a nebude se mnou komunikovat. Černý! Další. Nezajímá mě to.

Ti, co nemohli běhat, nepůjdou na led. Budou se uzdravovat pod odborným vedením lékaře Martina Stloukala v posilovně! Všechny uzdravím!

Pakoš, kdes byl? („Neměl mě kdo odvézt“, odpovídá hráč). Nezájem! Taky pravděpodobně seš tady dneska naposled. Vůbec mě to nezajímá, to jsou vaše problémy. Toto je extraliga dorostu. Nejvyšší soutěž. Jo? Tyhlety pí***iny si řešte v Břeclavi.

Tak, a teď ke konstruktivní práci. Všichni budou vybavení C vitaminem 1000. Každé ráno na lačnej žaludek polknete tabletku C 1000. Jestli si seženete dvěstěpadesátky, tak budete žrát čtyři. Vypijete na to jednu sklenici vody a teprve za dvacet minut můžete snídat. To už si máte psát, nebo jestli máte puštěný nahrávání, už máte nahrávat. Jo? Teprve pak se bude snídat.

Hráči podvyživení typu David Šupa, kterej je sice vysokej, ale do osobních soubojů když vlítne, tak samozřejmě protože když je jak topol, tak když na něho vlítnu já, tak ho přerazím vejpůl. Takže budeš bydlet kde? Jak ten z té Třebíče, ten, jak tady byl loni. Ten pravák, jak se jmenoval? Šplíchačka. Takže řekneš fotrovi, získáte si normálně takovou tu věrnostní kartu a budeš bydlet v tvarohárně. To znamená 250 gramů tvarohu polotučnýho budeš žrát třikrát v týdnu! Na snídani.

Vlošťák, další takovej! Ty na led taky nejdeš samozřejmě, to je ti doufám jasný. Ti dám okostici, vole, až ti bude špatně, vole. Samozřejmě pak jsou tady hráči, kteří mají genetiku trošku jinou, to se nedá nic dělat. Jako je třeba Honza Svoboda nebo je tady Krejčí. Vy bohužel budete muset dělit stravu. To znamená, když budete žrát rýži, nemůžete žrát maso. A obráceně. Když maso, tak ne přílohy. Brambory zapomeňte, vepřový maso se žrát nebude. Včetně šunky. Tu můžete jenom krůtí. Kuřecí taky bych nedoporučoval.

Budete si hlídat jídlo, abyste se dostali ke žrádlu minimálně pětkrát denně. Hlavní jídla jsou snídaně, oběd, večeře. Svačiny jsou předtréninkový, tam bude buďto banán nebo tam bude broskvová výživa. Padesát minut před tréninkem, nejpozdějc. Se nebudu dívat tady na to vole, že nemáte energii a ještě blbě žerete.

Další, kdo bude na tvarohu, je Pospec. To je další takovej. Mám trošku strach, že kdybych fókl, že bys odletěl do Líšně.

Dvakrát v týdnu budete žrát hovězí maso, dvakrát až třikrát v týdnu bude krůtí. Kuřecí jenom z farmy, žádný z Kauflandu, Tesca a tady tyhlety sračky. Nic takovýho. Maximálně můžete Sklizeno nebo Dobrej špajz. Polívky vůbec. Pití může být perlivá voda, pokud vám bude těžko nebo něco takovýho, tak si můžete dát zero colu, ale výjimečně. Vajíčka dvakrát v týdnu.

Samozřejmě, největší tlusťoch v mančaftu, jo, tak to, co posloucháš, tak budeš takhle dodržovat. A brambory už vůbec, to už neexistuje. To je škrtlý. O smaženým žrádle se ani nebudeme bavit. Nechci vidět, že budete žrát nějaký čínský přejetý psy, kebaby u těch cikánů smradlavejch špinavejch tam, nebo něco takovýho. Nebo pizzu! No to ani náhodou, hošánci! Jestli uvidím pizzu, tak ho nakopnu do prdele, že vylítne před zimák.

Na každej trénink, když řekneme, že je sraz o půl, kdy máme být v kabině? Kubo? O patnáct minut dřív. Co zde budete dělat? Připravíte si hokejky, nabroušený brusle a rozcvičíte se. To znamená; protáhnete se a nachystáte se tak, aby když přijdu já, pan Tuháček nebo Jirka Čtvrtníček, tak už se bude trénovat. Ne že já se na vás budu dívat, že ještě někdo zívá nebo si protírá voči. Nebo něco takovýho. Neexistuje!

To, že jste se dva měsíce flákali, tak to je vrchol! Kromě třech týmů v extralize mám všude svoje hráče. Neexistuje, aby jeden chyběl nebo si stěžoval na koleno, okostici vole nebo já nevím co. Tady je to jak lazaret a to je vám patnáct let! Vaše tělo ještě vůbec nemůže vědět, co to je nějaká okostice, vole. Nebo že ho bolí achilovka. To je jenom proto, že nejste zvyklí na sobě systematicky pracovat.

Honza Svoboda je kapitán, toho jsem určil, protože samozřejmě tomu rozumím a taky jedinej si přišel navíc zatrénovat v sobotu. Ti, co to mají za trest, to mají za trest. Ale jedinej pochopil, že ten trénink může být i pro vás. I pro vás samotný. Že se chcete furt zlepšovat, že chcete být nejlepší, že chcete vyhrát titul a tak dále. Jo? Že si tady vytřem prdel s tou Kometou posranou. A ne to, co tady předvádíme my od prvního dne. Jenom kvůli tomu, že jste se flákali dva měsíce. A ještě tady budu řešit s paní Láníkovou, že neví, v kolik má její syn trénink. Jste normální, nebo co!? Co mně je potom, ku***!

Vy jste tady zodpovědní za to. Každej z vás jste zodpovědní za to. Jestli ten hokej nechcete hrát, nenuťte ty rodiče, aby to platili a neserte mě, abych já tady vydával energii. Nemám na to náladu ani čas. Rychle si odletím zpátky na Floridu. A nebudu se tady s nikým srát.

Každej se zatím zamyslete, co vám tady vykládám. Protože už to skončilo, ta sranda. Odteďka začínáme pracovat na tom, abysme v listopadu postoupili do finálovky a já su zvyklej hrát jenom o titul. Se tady nebudu dívat na to, vole, že sem přijede nějakej Tábor, nebo jak se jmenujou, nebo tam v té prdeli za tou Plzní, kde jsme byli. Zapomeňte na to. Se všema se bude vyhrávat. A kdo nás porazí, tak dostane na tlamu! Tak to tady bude. Odteďka!

O půl budou všichni venku, jdeme okamžitě do posilovny, pak se bude běhat, skákat, budeme bruslit a pak se bude ještě sprintovat. A nechci nic slyšet. A zapomeňte na to, že mě budou rodiče volat nebo něco psát.

Konec!

RSS | Kontakt | Podmínky užití | Reklama - Provozovatel BPA sport marketing a.s. ve spolupráci s eSports.cz, s.r.o.

ISSN 1214-5718 | dotazy na redakci: redakce@hokej.cz, obchod/reklama: obchod@hokej.cz, technický provoz: webmaster@hokej.cz