Jan Fišera: Pečoval o kanadské hvězdy, teď řídí Litoměřice

Staral se o reprezentaci javorového listu, v květnu se pak ujal pozice generálního manažera v prvoligových Litoměřicích. Jako mladá krev má se Stadionem nemalé plány. „Viděl jsem, jak funguje Canadian Way v praxi. Snažím se to přenést i do klubu," říká Jan Fišera.

Fanshop

Jaké jsou vaše úkoly?
Působnost generálního manažera je široká a není jednoduché vše vyjmenovat. K hlavním oblastem patří PR a marketingová stránka, zajištění klubu po organizační stránce, hospodaření se svěřeným rozpočtem a spousta dalších dílčích úkolů. Jedná se především o operativní řízení – potřebujeme, aby byl klub schopný reagovat v určitých věcech okamžitě a nebylo nutné vše schvalovat výkonným výborem.

Řešíte i sportovní stránku?
Za výběr hráčů zodpovídá Dan Tvrzník, který vyhledává vhodné posily a zjišťuje jejich požadavky, o kterých pak diskutujeme. Pokud dojdeme k závěru, že se jedná o vhodného a platově přijatelného hráče, jednání se dokončují. Ta první myšlenka by ale měla vždy vzejít od sportovního manažera, respektive trenérů. Ti budou s hráči pracovat a měli by mít právo si je vybrat.

V předchozích sezonách byl marketing slabší stránkou Stadionu. Vidíte to stejně?
Určité rezervy jsme měli. Na druhou stranu bych nechtěl říct, že bylo vše špatně a začneme od začátku. Každopádně se tomu chceme v letošní sezoně věnovat více.

„Určité rezervy v marketingu jsme měli. Letos se mu chceme věnovat více."

Jaké akce a novinky chystáte?
Jednu z nich jsme už uvedli do praxe – uskutečnilo se první letošní setkání s fanoušky. To se neslo v uvolněném duchu a měl jsem z něj dobrý pocit. Setkání budou pokračovat a další tři schůzky nás do konce sezony určitě neminou. Chystáme také soutěže pro diváky, a to nejen během zápasů. V srpnu by měl například proběhnout komentovaný trénink, připraveny jsou i další akce pro fanoušky a partnery. Abychom ale vše uskutečnili a věnovali se tomu na vyšší úrovni, musíme také rozšířit marketingový tým o nové tváře. Na tom intenzivně pracujeme a do začátku července bychom chtěli mít vše připravené.

Ve WSM Lize panují skromné finanční podmínky. Budete razit heslo za málo peněz hodně muziky?
My se snažíme delší dobu razit spíše heslo „hodně muziky a zadarmo". Jako většina klubů obracíme každou korunu dvakrát a nemůžeme kvůli marketingu upozadit sportovní stránku. Jsme především sportovní klub, nikoliv marketingová agentura.

Do Litoměřic přišel Václav Pletka. Uděláte z něj marketingový tahák?
Václav Pletka je určitě tahákem nejenom ze sportovního pohledu. Na nějakých klubových akcích se objeví. Stejně tak chceme pracovat i s našimi známými odchovanci. 29. června chystáme společně s Michalem Birnerem představení Poháru T. G. Masaryka veřejnosti v Litoměřicích.

„Razíme heslo hodně muziky a zadarmo. Jako většina klubů obracíme každou korunu dvakrát a nemůžeme kvůli marketingu upozadit sportovní stránku."

V komunikaci s fanoušky vyniká Prostějov, jehož manažer Jiří Vykoukal odpovídá na každý dotaz a obsáhle. Je to pro vás vzor k nápodobě?
Nemyslím si, že bychom s fanoušky napřímo komunikovali málo. Na každý smysluplný dotaz, který se objeví v sekci ptejte se vedení na webových stránkách, odpovídám. Stejně tak na dotazy na ulici a podobně. Pokud má někdo přímý dotaz, nemáme problém mu na něj odpovědět. Problém v komunikaci s fanoušky vidím spíše v hromadném oslovování. Chceme dělat newslettery, aktualizovat webové stránky a dostat k fanouškům co nejvíce informací hromadně.

Který klub z WSM Ligy podle vás dělá marketing nejlépe?
Na to je těžké odpovědět. Je zde spousta klubů se zkušenostmi z Tipsport extraligy, ve kterých je řada věcí již zaběhnutých. Každá činnost má svá pro a proti, nejlepší klub si tak netroufám vybrat.

Ve čtvrtek proběhl prvoligový aktiv. Byl podnětný?
Aktiv byl určitě konstruktivní. Podařilo se bez zbytečných odkladů projednat termínovou listinu i další technické náležitosti. Vše samozřejmě není jen růžové. Je zde čtrnáct týmů a všichni hájí své zájmy, proto se občas některé třecí plochy najdou. Je ale potřeba respektovat většinová rozhodnutí a měli bychom z těchto jednání vycházet jednotní. Dohady na veřejnosti prestiži soutěže nepomohou. Podařilo se zajistit vlastně vše, co jsme si před aktivem přáli. Například bude jen jedna delší přestávka okolo Vánoc namísto dvou reprezentačních pauz, zůstává předkolo play off, prodloužení v základní části se bude nově hrát 3 na 3 a otevřela se debata o podrobnějších statistikách ve WSM Lize. Ty jsme si chtěli ve spolupráci s eSports.cz alespoň z domácích zápasů dělat sami. Necháme se překvapit, jestli se to podaří rozšířit do celé soutěže.

Prodloužení ve třech může být hodně atraktivní, souhlasíte?
NHL se tím letos skvěle bavila a určitě to přidá na atraktivitě. I když někteří hráči si kvůli tomu prodloužení už asi nezahrají.

„Spekulacemi o přesunech licencí se nezabýváme, protože ne vždy je situace taková, jak je prezentovaná v médiích."

V příští sezoně, pokud tedy nedojde k přesunům licencí, se v první lize objeví několik hvězd – Ton, Burger a další. Hodně pak posílil Prostějov. Bude to asi zajímavý ročník, těšíte se?
Samozřejmě sledujeme i ostatní týmy, spekulacemi o přesunech licencí se ale nezabýváme, protože ne vždy je situace taková, jak je prezentovaná v médiích. Prostějov přivedl skutečně zajímavá jména, ale nejen on. Osobností bude v letošní sezoně hodně, soutěži to může prospět. Jsem přesvědčen, že hráči, které jsme přivedli my, budou také patřit k osobnostem a podaří se nám napravit dojem z loňského ročníku.

Úroveň WSM Ligy se v posledních letech zvedá. ČSLH dokázal zajistit finančně silného partnera, což mnoha klubům pomohlo ke zvýšení kvality. Celkově stoupá návštěvnost a soutěž začíná mít i potřebný prostor v médiích. Jsme na správné cestě, ale musíme stále pracovat a prestiž WSM Ligy jako celorepublikové soutěže zvyšovat.

Hovoří se například o snaze některých klubů rozšířit soutěž a rozdělit ji na dvě skupiny podle územní příslušnosti, ale v tomto směru jsem jednoznačně proti. Pokud chceme zachovat význam WSM Ligy, musí se všechny týmy utkávat po celou sezonu. Dlouho se hledal ideální model, protože se se šestnácti účastníky špatně vymýšlel. Docházelo k prolínacím částem jako sudá a lichá, kluby tak neměly možnost se se všemi spravedlivě utkat. Po snížení účastníků je systém ideální, kopíruje Tipsport extraligu a všichni se potkají čtyřikrát. Je zde sice častější cestování, ale je to profesionální soutěž, a tak by se k tomu mělo přistupovat. V tuto chvíli je WSM Liga stabilní, bez živořících klubů a podle mého názoru by nebylo správné do ní příliš zasahovat.

„Jsem proti dělení soutěže. Pokud chceme zachovat význam WSM Ligy, musí se všechny týmy utkávat po celou sezonu."

Na mistrovství světa v Praze jste se staral o tým Kanady. Letos jste si to zopakoval na přípravném zápase v O2 Areně. Co vše jste zařizoval?
Prakticky všechno ohledně fungování týmu. Od vyzvednutí na letišti až po zajištění večeře. Spoustu věcí ohledně dopravy a O2 Areny ale zajišťuje ČSLH. Když je něco potřeba, je nutné to zařídit nejlépe okamžitě, i když je to o půlnoci. A u Kanady je stále něco potřeba, jsou opravdu nároční a pořád mají všeho málo. Letos jsem hodně času strávil na letišti, protože celý tým přilétal po dobu pěti dnů a přílety byly několikrát denně.

Jak na vás Kanaďané působili?
S jejich požadavky kontrastuje skromnost v osobním kontaktu. Kdybych je neznal, tak bych si na mistrovství Sidneyho Crosbyho ani letos Connora McDavida nevšiml. Samozřejmě záleží na jejich povaze, protože Brenta Burnse asi jen tak někdo nepřehlédne. Ale vše bylo vždy v mezích.

Takže ani Sidney Crosby neměl hvězdné manýry?
Je naprostý profesionál. Věděl, že se musí starat i o své fanoušky a ne se před nimi jen schovávat. Chodil dříve, podepisoval se, komunikoval. Když jsem něco potřeboval, nebyl to pro něj problém. Stejně to fungovalo i naopak, když se například potřeboval s někým setkat. Servis, který těmto hráčům okolí poskytuje, dokáží náležitě ocenit a váží si ho.

„U Kanady je stále něco potřeba, jsou opravdu nároční a pořád mají všeho málo. S jejich požadavky ale kontrastuje skromnost v osobním kontaktu."

Obě akce pro vás, předpokládám, byly velkým zážitkem.
Možnost podívat se do zákulisí kanadského hokeje a potkat spoustu zajímavých hráčů a funkcionářů je skvělá zkušenost. Do tohoto světa nahlédli i čeští trenéři během konference Mosty 2016, na které byli trenéři a čelní představitelé Hockey Canada. Otevřeně prezentovali svůj přístup k hokeji včetně vytváření zázemí pro tým a další zajímavé postřehy z jejich činnosti. Hodně věcí se u nás bohužel nedá využít, protože na to nejsou prostředky, ale já měl možnost být alespoň po krátkou dobu přímo u toho a vidět, jak Canadian Way funguje v praxi, což se snažím přenést i do klubu.

Na co vzpomínáte nejraději?
Zážitků je spousta. Největší asi oslava titulu mistrů světa přímo na ledě nebo společné jízdy autem na zápasy. Shodou okolností jsem nejvíce jezdil se Sidneym a Martinem Jonesem, kteří teď proti sobě stojí na opačné straně barikády ve finále NHL.

Jan Fišera (úplně vlevo) na společné fotografii s pozdějšími vítězi Mistrovství světa 2015 v Praze.

Jan Fišera (úplně vlevo) na společné fotografii s pozdějšími vítězi Mistrovství světa 2015 v Praze.

Share on Google+

RSS | Kontakt | Podmínky užití | Reklama - © Copyright: BPA sport marketing a.s. & eSports.cz, s.r.o.

ISSN 1214-5718 | dotazy na redakci: redakce@hokej.cz, obchod/reklama: obchod@hokej.cz, technický provoz: webmaster@hokej.cz